ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان و نوزادان هنگام رویش دندان
نوشته شده توسط : Aref

خارج شدن دندان از لثه یکی از بزرگترین رویدادهای مهم در رشد کودک و خاطرات اولین دندان نمایی از دندان تازه است که تا همیشه به یاد مانده و ارزشمند می‌باشد. برخی از کودکان در طول این دوران کمی احساس ناراحتی خواهند داشت و گاهی هیچ احساسی ندارند، اما در برخی از کودکان، این دوران سخت است و منجر ناراحتی کودک شما می‌شود.

اطلاعات بیشتر: متخصص پروتز دندان در سعادت آباد

دندان کودکان چه زمانی رشد می‌کند؟

دندان‌های کودکان در دو مرحله رشد می‌کنند. مرحله اول از ۶ ماهگی آغاز شده و تا ۳ سالگی ادامه دارد. در این مرحله، دندان‌های کودکان به ترتیب شامل ۸ دندان جزئی (مولر) در هر فک و ۴ دندان جزئی (کینین) در هر فک رشد می‌کنند.

مرحله دوم شامل دندان‌های دائمی است که از ۶ سالگی آغاز می‌شود و تا ۲۱ سالگی ادامه دارد. در این مرحله، به ترتیب ۸ دندان جزئی (مولر)، ۴ کینه‌ای، ۴ دندان بریده و ۴ دندان چهارگوش رشد می‌کنند.

در هر مرحله از رشد دندان‌های کودکان، دندان‌های جدید با جایگزینی دندان‌های قبلی به دندان‌های دائمی تبدیل می‌شوند. به طور کلی، نزدیک به ۲۰ دندان کودکان در دهانشان وجود دارد که با رشد دندان‌های دائمی، تعداد آن‌ها به ۳۲ دندان افزایش می‌یابد.

 

علائم دندان در آوردن کودک

دندان درآوردن کودکان یک فرایند طبیعی است که در طول آن دندان‌های کودک به ترتیب شکل گیری خود، از لثه‌هایشان بیرون می‌آیند. در طول این فرایند، کودک ممکن است علائم و نشانه‌های مختلفی را نشان دهد که شامل موارد زیر می‌شود:

1. لثه‌های آسیب دیده: لثه‌های کودک ممکن است مرتباً قرمز و آسیب دیده باشند.

2. تورم لثه: لثه‌های کودک ممکن است در حالت عادی خود برجای باشند، اما در طول فرایند درآوردن دندان، ممکن است تورم کنند.

3. خروج خون از لثه: لثه‌های کودک ممکن است در طول فرایند درآوردن دندان خونریزی کنند.

4. بی‌خوابی: درآوردن دندان ممکن است باعث بی‌خوابی و عدم راحتی در کودک شود.

5. افزایش بی‌حوصلگی: در طول فرایند درآوردن دندان، کودک ممکن است بیشتر از قبل بی‌حوصله و ناراحت باشد.

6. تغییر در رفتار: در برخی موارد، کودک ممکن است تغییر در رفتار داشته باشد، مانند افزایش تمایل به جیغ کردن یا گرفتن اشیاء.

7. مصرف غذای نرم: کودک ممکن است در طول فرایند درآوردن دندان، تمایل به مصرف غذای نرم و پوره‌ای داشته باشد.

در صورتی که علائم فوق برای کودک شما به شدت اذیت‌کننده است یا به مدت طولانی ادامه دارد، بهتر است به دکتر دندانپزشک خوب در تهران مراجعه کنید.

ژل‌های تسکین دهنده درد لثه

ژل‌های تسکین دهنده بدون شکر برای درد لثه، در داروخانه و بدون نسخه در دسترس است. آنها حاوی یک بی‌حس کننده موضعی ملایم هستند که ناحیه دردناک را بی‌حس می‌کنند. این دارو برای کودکان با سن بالاتر از 4 ماه کاربرد دارد. اگر کودک پس از استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه هنوز احساس ناراحتی می‌کند، می‌توانید از داروی بدون شکر پاراستامول یا ایبوپروفن مخصوص کودکان استفاده کنید. اگر سن کودک کمتر از سه ماه است، داروی ایبوپروفن به او ندهید.

برای دریافت اطلاعات و اطمینان از مصرف ژل و تسکین دهنده درد لثه با پزشک تماس بگیرید. همیشه از دستورالعمل روی جعبه دارو و بسته بندی پیروی کنید. مطمئن شوید که مقدار مناسب و پیشنهادی دارو را مصرف می‌کنید. در صورتی که در این مورد مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

هرگز محصولاتی که مناسب بزرگسالان یا کودکان با سنین بالاتر است، به کودک ندهید. این محصولات برای تسکین علائم دندان در آوردن کودک مناسب نیستند.

چگونه از ژل تسکین دهنده درد لثه در کودکان استفاده کنیم؟

ژل‌های تسکین دهنده درد لثه معمولاً شامل موادی مانند لیدوکائین یا بنزوکائین هستند که به عنوان مسکن‌های موضعی برای درد و التهاب لثه‌ها استفاده می‌شوند. برای استفاده صحیح از ژل تسکین دهنده درد لثه در کودکان، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. قبل از استفاده از ژل، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و آن‌ها را خشک کنید.

2. با استفاده از یک پارچه نرم و تمیز، لثه‌های کودک را بطور دقیق پاک کنید.

3. یک مقدار کوچکی از ژل را روی انگشت خود قرار دهید.

4. با استفاده از انگشت خود، ژل را به آرامی روی لثه‌های کودک بمالید.

5. اجازه دهید ژل روی لثه‌های کودک حداقل ۱۰ دقیقه قرار بگیرد.

6. در صورت لزوم، عملیات مالیدن ژل را تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

توجه داشته باشید که باید از مقدار مناسب ژل استفاده کنید و از مقدار زیاد استفاده نکنید. همچنین، اگر علائم درد و التهاب لثه کودک شما به شدت اذیت‌کننده است، بهتر است به پزشک دندانپزشک مراجعه کنید تا بررسی کند که آیا نیاز به درمان دارد یا خیر.

بیشتر بدانید: بهترین دکتر متخصص جرمگیری دندان در تهران

مزایای اصلی ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان چیست؟

استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان، مزایای متعددی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

1. کاهش درد و التهاب: ژل‌های تسکین دهنده درد لثه، موجب کاهش درد و التهاب لثه‌های کودک می‌شوند و این باعث می‌شود کودکان راحت‌تر بخوابند و در روند رشد دندان‌های خود پیشرفت کنند.

2. کاهش خطر عفونت: در برخی موارد، درد و التهاب لثه می‌تواند باعث عفونت شود. استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه، می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

3. کمک به کودکان برای خوردن غذا: در طول فرایند درآوردن دندان، کودکان ممکن است برای خوردن غذا دچار مشکل شوند. استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه، می‌تواند به کودکان در خوردن غذا کمک کند.

4. رفع اضطراب کودکان: درد و التهاب لثه ممکن است باعث اضطراب کودکان شود. استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه، می‌تواند به کودکان در کاهش این اضطراب کمک کند.

5. آسان بودن استفاده: استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه، بسیار آسان و سریع است و می‌تواند به والدین کمک کند تا به راحتی درد لثه کودکان را کاهش دهند.

توجه داشته باشید که ژل تسکین دهنده درد لثه تنها موقتاً به کودکان کمک می‌کند و در صورتی که علائم درد و التهاب لثه به شدت اذیت‌کننده باشد، بهتر است به پزشک دندانپزشک مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: